Melde flytting til Posten

Etter folkeregisterloven § 6-1 har du plikt til å melde adresseendring når du flytter til en annen kommune. Flyttemelding må sendes i løpet av åtte dager etter man har flyttet. Her kan du melde flytting til Posten, samt alle andre selskaper og organisasjoner du er medlem hos. I tillegg får du ferdig utfylt flytteskjema til Folkeregisteret.

Så enkelt er det:

Legg inn adresser og informasjon om deg Begynn ved å fylle ut skjemaet om adresseendring.

Velg mottakere av din flyttemelding Velg de mottakerne du ønsker skal få informasjon om at du har flyttet.

Send flyttemeldingen Fullfør registreringen og flyttemeldingen sendes automatisk til mottakerne.

Meld flytting på 5 minutter

Ved å fullføre adresseendringstjenesten får du:
  • Gratis “Nei til dørselgere skilt” (Verdi 110 kr)
  • Send flyttemeldingen til ubegrenset antall mottakere
  • Flytteskjema til Folkeregisteret direkte utfylt med dine data
  • Egen flytteside der du kan følge med på status på dine flyttemeldinger

Tjenesten koster kr 299,- og kommer på telefonregningen din eller betales med Vipps.

Melde flytting

Hvor og når skal du melde flytting innenfor Norge? Heldigvis kan alt gjøres på nett i dag, og du slipper å skrive brev eller e-poster til Posten og hvert enkelt selskap og hver offentlig instans du har et forhold til.

Varsler du ikke om flytting til alle organisasjoner du har et kundeforhold til, og heller ikke sendt flyttemelding og melding om videresending av post til Posten, kan dette by på unødvendige kostnader i form av purringer og inkassosaker dersom du mottar regningene dine i postkassa.

Posten håndterer og leverer posten din og må også motta din flyttemelding. Du kan melde flytting til Posten på ditt lokale postkontor eller på posten.no sine nettsider.

Å sende adresseendring til Posten er veldig viktig, slik at eventuelle regninger fra firma du har glemt å varsle om ny adresse blir ettersendt til ditt nye bosted. Dette vil også gi deg en pekepinn på hvem som ikke har fått oppdatert informasjon om din nye adresse og deretter kontakte dem med nye opplysninger.

Få en enkel oversikt over alle som skal ha din flyttemelding

Å melde flytting til Posten, Folkeregisteret og Skatteetaten vet de fleste om, og dette er enkelt å gjøre gjennom nettsidene hos de forskjellige offentlige kontorene i Norge. Men var du klar over at du bør melde om flytting til alle andre du mottar viktig post i fra? Posten vil ettersende post i en viss periode dersom du glemmer å sende meldingen til alle, men hvorfor ikke gjøre dette rett fra første stund?

Ved å melde flytting på nett kan du melde fra til

  • Forsikringsselskaper

  • Bredbånd og mobilselskaper

  • Kabel TV-selskaper

  • Strømselskaper

  • og mange flere tjenester

Alle flyttemeldinger på en og samme elektroniske utsendelse til Posten, og alle de tjenestene du trenger. I tillegg er det ikke sikkert at du kan benytte deg av de samme tjenestene du gjør i dag dit du flytter.

Er det for eksempel ikke Kabel-TV på din nye adresse, er du kanskje nødt til å skaffe deg parabol. Om ikke bredbåndsselskapet ditt har dekning i ditt nye område, kan det være at du er nødt til å skifte selskap.

Men en av de viktigste tingene du kan få tilbud om er forsikringer. Flytter du for eksempel fra Trondheim til Oslo, kan dette ha store utslag hos ditt forsikringsselskap på innboforsikring, husforsikring, bilforsikring og mye mer som du trenger.

Så hvorfor ikke planlegge dette med en gang istedenfor å få sjokkøkninger på årspremien?

Hva trenger jeg for å endre adresse på nett?

Du kan melde flytting til Posten og andre organisasjoner så lenge du har en elektronisk ID. I Norge er det mest vanlige BankID som du kan bruke for å signere flyttemeldingen til slutt. Du må også ha en fast bopel å flytte til. Du trenger ingen annen legitimasjon for å sende en flyttemelding i Norge, ettersom alt slikt er tilrettelagt for elektronisk oversendelse.